Interlude Playlist: alle muziek uit alle afleveringen
Nummers 75 t/m 84 horen bij deze aflevering.
Interlude is een podcast van Dans! Dichter! Dans! waarbij Melanie Asselmans de grenzen aftast tussen literatuur en muziek, tussen tekst en klank. Zij gaat daarover in gesprek met voormalige en toekomstige deelnemers, schrijvers, muzikanten en iedereen die iets interessants kan vertellen over poëtische muziek of muzikale literatuur. Een podcast die organisch tot stand kwam en blijft evolueren, maar vooral met heel veel goesting wordt gemaakt.
Aflevering #4
Het is 15 februari 2023 en we zitten voor de tweede keer in het kantoor van Vonk & Zonen, in de Blikfabriek. Melanie Asselmans gaat in gesprek met Anke Ludwig (muzikant in het Dans! Dichter! Dans! collectief (zang/stem), Merlijn Gabel (deelnemer van de komende editie op 24 februari) en Louky van Eijkelenburg (deelnemer van de vorige editie in november en treedt binnenkort opnieuw op bij onze eerste editie in Brussel.)
Beluister Interlude #4 helemaal
Shownotes
Merlijn Gabel woont in Antwerpen, komt van het Nederlandse plattenland en schuimt open mics af. Hij is bekroond tot beste dichter van Amsterdam en schrijft naar eigen zeggen meer voor het podium dan voor het papier.
Anke Ludwig
Anke Ludwig studeert jazz en schrijft sinds kort eigen composities gebaseerd op Shakespeare sonnetten, een van de meest belangrijke en toegankelijke schrijvers.
Voor Louky is theater het medium dat alles overkoepelt wat ze tof vindt: muziek maken, schrijven, verhalen vertellen.
Introductie
De intro van Melanie gaat over een hertaling door Stef Bos van het nummer ‘The Times, They Are A-changin’ van Bob Dylan.
Extra achtergrond over wat Stef Bos zelf zei over het lied vind je hier.
Verandering en activisme gaan hand in hand. Er wordt gerefereerd naar ‘the feminist killjoy’. Lees hier wat Sarah Ahmed hierover zegt.
Waar Louky van Eijkelenburg het onder andere over heeft gehad:
Charlotte Adigéry – Esperanto (interview met Charlotte Adigéry en Bolis Pupul)
Volgens Louky brengt Charlotte Adigéry hier een goede politieke boodschap, maar de manier waarop is licht, dansbaar en aangenaam om naar te luisteren. Dit nummer was geschreven na een periode van hevige protesten. Dat in combinatie met de lichte, vrolijke manier waarop ze ongemakkelijke situaties rond racisme aanstippen, heeft een sterk effect.
Waar Anke Ludwig het onder andere over heeft gehad:
- Sonnet 23, Shakespeare
- Quote Kafka: “Don’t bend; don’t water it down; don’t try to make it logical; don’t edit your own soul according to the fashion. Rather, follow your most intense obsessions mercilessly.”
- Concert in het Red Star Line museum
Waar Merlijn Gabel het onder andere over heeft gehad:
- Het nummer ‘White Noise’ van Kojaque: een voorbeeld van een nummer dat Merlijn inspireerde om anders te schrijven. Het nummer is rap zonder beat en doet denken aan slam. De sterke enjambementen voelen aan als rijm, terwijl er geen rijm in de tekst zit.
- Interview met Kojaque
- College Lupe Fiasco aan MIT (video)
- Week van de klank
- Poetry Slam Vrijburcht
- Merlijn vertelt over een ervaring waarbij hij met vrienden in het publiek zat van het kampioenschap Poetry Slam. Zijn vrienden die nog niet zo veel ervaring hadden met Poetry Slam, waren geschokt op de manier waarop werd gesproken over de witte man. Hij legt uit dat de boosheid waaruit sommige teksten zijn ontstaan, een emotie is die moet worden toegelaten. Het is belangrijk om daarover te vertellen en de emotie te laten voelen.